سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مستان ِ عاشق

زندانبان به یوسف علیه السلام گفت : «من تو را دوستدارم» . [امام رضا علیه السلام]

نگارش شده به دست: اهورا هخا

(( نئاندرتالهای صلحطلب ))
دوشنبه 87 بهمن 28 12:27 صبح
    

      در ماه آگوست سال جاری میلادی خبری منتشر شد دربار? پژوهش دو دانشمند از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی . این پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که افراد نسل امروزی مردمان اروپا تا پنج درصد نئاندرتال محسوب می‌شوند و مردمان امروز غرب آفریقا نیز در میراث رسیده از اجدادشان ، نشان از گون? کهن دیگری غیر از نئاندرتال‌ها دارند . آنها ژنهای دو گروه از افراد را بررسی کرده‌اند . یک گروه چندین نفر از مردمان قوم آفریقایی «یُروبا» بوده‌اند که غالباً ساکن غرب آفریقا هستند و گروه دیگر جمعی از کسانی بوده‌اند که امروزه در ایالت «یوتا»ی آمریکا زندگی می‌کنند اما تبارشان از سکن? غرب و شمال اروپا است . با توجه به این که این دو گروه قومی و امثال آنها همواره در حال پراکنده شدن در سراسر جهان بوده‌اند می توان با اتکا بر نتایج این پژوهش گفت که شاید تمام ما انسانهای امروزی بخشی از دی‌اِن‌اِی ِ گون? غریبه و کهنی از  انسان‌گونه‌ها را در میان ژنهای خود به ارث برده باشیم . نکت? دیگر آنکه یافته‌های این پژوهش ، یک نظر قدیمی در خصوص تقابل نسل «انسان خردمند»1 با نسل دیگر گونه‌های آدمیان و قلع و قمع کامل آنان را قدری متزلزل می‌کند . دانشمندان را رای بر این بوده که «انسان خردمند» آنگاه که در قار? آفریقا سربرآورد ، راهی دیگر نقاط زمین شد و سر راه خود نسل هم? دیگر گونه‌های همجنس و هم‌خانواد? خود را برانداخت . اما انگار چنین نبوده و میان این گروهها آمیزشها و سازشهایی هم درکاربوده است . «وینسنت پلَنیُل»2 یکی از نویسندگان مقاله‌ای است که نتایج این پژوهش را دربردارد و استاد و محققی است از بخش زیست‌شناسی مولکولی و محاسباتی* دانشگاه کالیفرنیای جنوبی . وی به خبرگزاری «دیسکاوِری»3 گفته‌است : " ما به جای آنکه تصور کنیم حدود صدهزارسال پیش گروهی از جماعت آدمیان از آفریقا مهاجرت کردند و جایگزین تمام گروههای کهن دیگر شدند این نظر را پیش می‌کشیم که این جماعت تازه‌وارد به هنگام ورود با دیگر گروههای مردمانی که زمانی بس طولانی و شاید از چهارصدهزارسال پیش در اروپا مسکن گزیده بودند به تعامل و معاشرت پرداختند . "یک مرد نئاندرتال

برای فهم روش پژوهش ایشان باید نخست این نکته را توضیح داد که برروی هر کروموزوم انسان و یا سایر موجودات ، ممکن است چند جایگاهِ ویژه ، از لحاظ تأثیرگذاری مشترک بر یک خصلت خاص در آن موجود ، با هم نوعی ارتباط و پیوستگی داشته باشند و این ارتباطها از نسلی به نسل بعد با همان ترتیب منتقل ‌شوند . هر مجموعه از این جایگاهها را یک پیوستگی4 یا یک ردیف می‌توان نامید . چنین ترتیبها و ردیفهایی موضوع بررسی «پلنیُل» و همکارش «جفری وال»5 بوده است تا با بررسی 135 نفر به عنوان نمونه از میان نسل امروزی بشر ، الگوهای آن دسته از این ردیفها را که احتمالاً به ارث رسیده از نیاکان ایشان می‌باشند بیابند و تجزیه و تحلیل کنند . از سوی دیگر باید دانست که هر ژن می‌تواند بیش از یک صورت6 داشته باشد . حال اگر علاوه بر تکرار ترتیب جایگاههای کروموزومی پیوسته ، در هریک از این جایگاهها ، صورتی بخصوص نیز از ژن مربوط به آن جایگاه بنشیند و این وضع میان افراد مختلف یک جمعیت به طور غیرتصادفی رواج داشته باشد ، می‌توان گفت چنین ردیفی احتمالاً بازمانده از اسلاف کهن آنان است . این وضعیت را «چیرگی یک ردیف یا پیوستگی»7 ژنی بخصوص می‌نامند .

این پژوهشگران با دقت در یک چنین ریزه‌کاریهایی در ژنهای افراد تحت بررسی و با بهره‌گیری از فنون آماری و بازآفرینی و پردازش رایانه‌ای دریافتند که به‌صرفِ تولید مثل و آمیزش درون‌‌گروهی نیاکان این افراد ، نمی‌توان آنچه در ژنهای آنان دیده می‌شود را توجیه نمود . طبق آنچه که این دو محقق در مقاله‌ای که در نشری? «پلاس جِنِتیکس»8 به‌چاپ رسیده است ابراز داشته‌اند ، تنها در صورتی می‌توانسته‌اند نقاط مبهم موجود در الگوی ترسیم‌شده از نسب‌نام? مردمان مورد مطالعه را برطرف کنند و آن الگو را تکمیل و واضح نمایند که یک جمعیت دیگر از انسان‌گونه‌ها را نیز در زمر? نیاکان آنان وارد کنند .

این تصویر به تحلیل این مقاله ربطی ندارد اما ارتباطی میان دی ان نئاندرتالها با اروپاییان را نشان می دهد«پلنیُل» در این خصوص می‌گوید : "ما داده‌های به‌دست آمده از دی‌اِن‌اِی ِ انسان امروزی را مرور کردیم و الگویی ایجاد کردیم که آن داده‌ها را بتوانیم در آن الگو مرتب کنیم و از رهاورد آن بتوانیم وضع موجود را تشریح نماییم . آن موقع دریافتیم که یک چنین الگوی ساده‌ای نمی‌تواند هم? داده‌ها را دربرگیرد مگر اینکه حضور یک «جمعیت کهن» دیگر درمیان نیاکان این مردمان را هم به آن بیافزاییم . البته نکته در اینجاست که اگر آمیزشی میان اجداد انسان امروزی و آن گروه دیگر وجود نمی‌داشته آنگاه تأثیر ایشان نمی‌توانسته آنقدر پررنگ باشد که الگوی ما را کامل کند . سپس متوجه شدیم که با در نظر گرفتن مقدار پنج درصد برای تأثیرگذاری این گروه غریبه ، الگو تکمیل می‌شود و می‌توانیم کل داده‌ها را به‌طور کامل جمع‌بندی کنیم ."

این دو دانشمند نیز با دیگر محققان و پژوهشهای انجام‌شد? اخیر هم‌داستان‌اند که نئاندرتال‌ها چیزی از دی‌اِن‌اِی ِ میتوکندریایی خود ، یعنی همان بخش از ماد? وراثتی که در واقع از مادر به فرزند می‌رسد را ، برای ما به‌میراث نگذاشته‌اند . اما آنها گمان دارند که در مورد مردمان امروز غرب و شمال اروپا ، به‌جز دی‌ان‌ای ِ میتوکندریایی ، بخش اعظم مجموع? ژنهای آنها ازجمله قسمتی که در هست? سلول نهفته‌است ، احتمالاً هنوز نقشی از نئاندرتال‌ها را بر خود دارد ...

«پلنیُل» گمان می‌کند که بخشهای مختلف مجموع? کروموزومی انسان امروزی ممکن است از اجدادی مختلف نیز برجای مانده باشد و از این رو ممکن می‌داند که مثلاً بخشی از یکی از کروموزومهای یک فرد امروزی از نئاندرتال‌ها به‌ارث رسیده باشد . اما به نظر وی دی‌ان‌ای میتوکندریایی آنان درطی زمان به شاخص مخصوص «انسان خردمند» منحصر شده است .

واما این پژوهشگران به‌درستی نمی‌دانند که کدامین گروه کهن از آدمیان بر اسلاف مرد نئاندرتالمردمان غرب آفریقا یادگار ژنتیکی خود را برجای گذاشته‌اند ، هرچند که ایشان نیز همان نسبت پنج‌درصدی میراث یک نسل غریب را با خود دارند که البته به‌نظر می‌رسد نئاندرتال‌ها نباشند . خوب منطقی نیز به نظر می‌رسد چراکه اگر مطابق نظر رایج ، فرض را بر این بگذاریم که نئاندرتال‌ها حدود چهارصد هزار سال پیش در آفریقا نشأت یافتند و آنجا را ترک گفتند و در اروپا و غرب آسیا ساکن شدند ، پس دیگر احتمال آمیزش «انسان خردمند» ، که او نیز در موج بعدی و حدود صدهزارسال پیش از آفریقا برخاست ، با نئاندرتال‌هایی که آن موقع دیگر در آفریقا نبودند منتفی می‌شود ...

 

* زیست‌شناسی محاسباتی ( یا Computational Biology ) رشته‌ای علمی است که با بهره‌گیری از چند علم دیگر چون علومِ‌رایانه و ریاضیاتِ‌کاربردی به حل مسائل و جستجوی پاسخ پرسشهای مطرح در دانش زیست‌شناسی می‌پردازد . م.

 

 

پی‌نوشتها :

1 – Homo sapiens ؛

2 – Vincent Plagnol ؛

3 – Discovery News ؛

4 – Linkage ؛

5 – Jeffrey Wall ؛

6 – Allele ؛

7 – Linkage Disequilibrium که به بیان کامل‌تر عبارت از به‌هم خوردن موازن? میان ترکیبهای ممکن از صور مختلف ژنهای یک پیوستگی ، به نفع یکی از این ترکیبها و درنتیجه تکرار و فراوانی بیشتر این ترکیب در افراد یک جمعیت می‌باشد. م.

8 – PloS Genetics .

 

برگفته از : www.amordadgan.com


دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

معرفی کتاب 'حکومت دینی و حقوق انسان
دوشنبه 87 بهمن 28 12:20 صبح

نام کتاب: حکومت د‌‌‌ینی و حقوق انسان

نام مؤلف: فقیه عالیقد‌‌‌ر حضرت آیت الله منتظری                                            

نام ناشر: ارغوان د‌‌‌انش

این کتاب که د‌‌‌رتابستان امسال و د‌‌‌رتیراژ پنج هزار نسخه منتشر شد‌‌‌ه ‌است نتیجه نگارش نامه پنج تن از فضلای نو اند‌‌‌یش قم (که همگی از شاگرد‌‌‌ان فقیه عالیقد‌‌‌ر آیت الله منتظری می‌باشند‌‌‌) به محضر استاد‌‌‌شان است. د‌‌‌ر این نامه اساتید‌‌‌ روحانی نو اند‌‌‌یش ازآیت الله منتظری د‌‌‌رخواست نمود‌‌‌ه‌اند‌‌‌ با توجه به تحولات د‌‌‌وران مد‌‌‌رن ، نظریه ی خود‌‌‌ را پیرامون اند‌‌‌یشه سیاسی اسلام بویژه حکومت د‌‌‌ینی بیان کنند‌‌‌. نویسند‌‌‌گان نامه انگیزه خود‌‌‌ را از طرح پرسشهای بیست گانه د‌‌‌ر مقد‌‌‌مه نامه مورخ 17/1/86 اینچنین توضیح د‌‌‌اد‌‌‌ه‌اند‌‌‌: « اینجانبان که سالیان متماد‌‌‌ی از محضر پر فیض حضرتعالی بهره مند‌‌‌ شد‌‌‌ه‌ایم و با اند‌‌‌یشه سیاسی شما آشنا می‌باشیم ، د‌‌‌ر عین حالی که ‌اند‌‌‌یشه ی جنابعالی رایکی از مرد‌‌‌می‌ترین د‌‌‌ید‌‌‌گاه‌ها د‌‌‌ر حوزه‌ اند‌‌‌یشه سیاسی شیعه می‌د‌‌‌انیم اما با نکات مبهم و سئوال بر انگیز‌ی نیزمواجه هستیم که بهترین راه را برای رفع ابهامات د‌‌‌ر میان گذاشتن آنها با شخص حضرتعالی د‌‌‌انستیم، به آن امید‌‌‌ که با پاسخهای مشروح و مستد‌‌‌ل خود‌‌‌ نظریه حکومت د‌‌‌ینی را تبیین بیشتری فرمایید‌‌‌. »

ادامه مطلب...

دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

بیرنگی حقوق بشر عامل الفت ملت ها ست
دوشنبه 87 بهمن 28 12:11 صبح

این مصاحبه در شماره 120 هفته نامه ستاره گلستان منتشر گردید.

دهم دسامبر برابربا 19 آذر روز جهانی حقوق بشر است به عنوان یکی از فعالان حقوق بشر بفرمائید علاقه شما به مباحث حقوق بشری از کجا ناشی می شود؟

انسان متعالی ترین ومتکاملترین پدیده و راز و فلسفه آفرینش است. بنابراین جستجو وتحقیق پیرامون چنین پدیده ی شگفت انگیزی خود بخود جذاب است. جستجوی معرفت شناسانه نسبت به ارزش انسان وجایگاه اودر نظام هستی مرا به حقوق بشر رساند زیرا شناخت انسان ملازم با حقوق طبیعی وفطری اوست که همان حقوق بشر است. انگیزه ی نیرومند دیگری که مرا به حقوق بشر رهنمون کرد آیات قرآن وسخنان اولیاء دین بود. وقتی قرآن به صراحت نوع انسان را صاحب کرامت می داند وکشتن یک انسان را برابر با کشتن همه ی انسانها می داند و از سویی انسان را فارغ از هر قید و صفتی جانشین خدا، حامل روح او وامانت بر دوش خداوند می داند کافی است که انسانها به عظمت خود پی ببرند وحقوق خود را بشناسند. نکته سوم اینکه حقوق بشر در دنیای جدید می تواند به عنوان ارزشها وهنجارهای جهانی ومورد قبول همه ملتها مبنای وفاق واجماع مردم جهان در رعایت حقوق یکدیگر باشد. به نظر من حقوق بشر بیرنگ است وخود این بیرنگی عامل الفت ووحدت وپذیرش قواعد آن از سوی همه ی ملیتها، مذاهب واقوام مختلف جهان شده است تکیه بر این اعلامیه می تواند صلح، عدالت، آزادی وامنیت جهانی را برای بشر به ارمغان آورد.

چه زمینه های اجتماعی، سیاسی و.... موجب پیدایش این اعلامیه شد؟

عوامل متعددی موجب پیدایش این اعلامیه گردیده که در مقدمه اعلامیه ی حقوق بشر به آن پرداخته شده است، جنگهای جهانی اول ودوم بزرگترین انگیزه پیدایش حقوق بشر وطرح آن در سال 1946 یک سال پس از جنگ جهانی دوم در کمیسیون حقوق بشر بوده است. ولی حکومتهای خودسر وتوتالیتر، جنگهای مذهبی در جهان از جمله در اروپا (جنگهای سی ساله) ، ناروا داریهای مذهبی، تبعیض نژادی، قومی وجنسیتی ومسائلی از این نوع سبب تدوین چنین قانونی توسط نیک اندیشان ودلسوزان بشریت گردید.

چرا حقوق بشر پیش از آنکه جنبه حقوقی پیدا کند جنبه سیاسی پیدا کرده است؟

مسائل حقوقی دارای ابعاد گوناگونی است مثلاً حق حاکمیت بر سرنوشت که در انتخابات آزاد، رقابتی، عادلانه وسالم تجلی پیدا می کند. از حقوق مهم بشر است. که در اعلامیه ماده 21 به آن پرداخته شده، همچنین حق تشکیل احزاب، آزادی بیان وعقیده، مشارکت در مدیریت کشور بدون هیچ گونه محدودیت و قید عقیدتی یا سلیقه سیاسی از موارد حقوق بشرند وکاملاً سیاسی هستند وچون امر سیاسی ملموس است طبیعتاً وجه حقوق سیاسی حقوق بشر بیشتر از وجوه فرهنگی، اقتصادی واجتماعی آن نمود پیدا می کند.

آیا آن طور که بعضی می گویند طرح اعلامیه حقوق بشر حربه ای از سوی استکبار جهانی علیه حکومتها ی مستقل نبوده است؟

این ایده که عمدتاً از سوی رهبران شوروی سابق واقمار آن وحکومتهای ناقض حقوق بشر مطرح شده ومی شود بیشتر به یک شوخی سیاسی شبیه است تا بیان واقعیت. زیرا اولاً: حقوق بشر از سوی استکبار جهانی مطرح نشده بلکه تمام کشورهای عضو سازمان ملل در سال 1948 که بیش از پنجاه عضو بودند این اعلامیه را بدون رأی مخالف تصویب کردند. بنابراین هیچ دولتی در جهان مخالف اعلامیه نبوده و 8 کشوری که رأی ممتنع دادند یا کشورهای مرتجع مسلمان مانند عربستان بودند یا کمونیستها ی مخالف آزادی ودموکراسی وحقوق بشر ودر رأس آنها شوروی سابق واقمارش. ثانیاً امروز دیده بان حقوق بشر امریکا را در رأس نقض کنندگان حقوق بشر در جهان معرفی می کند اگر این اعلامیه حربه ی استکبار بود چگونه خود استکبار را نشانه رفته وموارد رفتار ناقض حقوق بشری امریکا را در گوانتانامو و ابو غریب گزارش می کند. ثالثاً حکومتهای استبدادی و ناقض حقوق بشر برای فرار از مسئولیت وبه دلیل عدم باور به حقوق بشر جهانی به دنبال بهانه می گردند ودر واقع بافرافکنی ونسبت سیاسی دادن به اعلامیه می خواهند صورت مسئله را پاک کنند ومدعای بلا دلیل می نمایند که بر آگاهان روشن است.

 

اهمیت اساسی این اعلامیه در چیست؟

مبنایی برای وفاق جهانی پیرامون حقوق انسانها، بازدارنده ی رفتارهای خشن وخودسرانه حکومتهای ضد بشری وضد انسانی، دعوت انسانها ودولتها به رعابت حقوق انسانها وملل دیگر ودر نتیجه فراهم شدن فضای مسالمت، صلح، همدلی، آزادی وامنیت جهانی.

 

دستاوردهای این اعلامیه تا کنون چه بوده است؟

اعلامیه حقوق بشر در عمر شش دهه ای اش دستاوردهای مهمی داشته است که به بعضی از آنها اشاره ای گذرا می نمایم:

مفاد اعلامیه در اکثر قوانین اساسی کشورهای دنیا عیناً یا مضموناً آمده است واین خود پیروزی و دستاورد بزرگی است رجوع به فصل سوم قانون اساسی ایران از مواد 19تا 43 تحت عنوان(حقوق ملت) تأثیر قانون اساسی مارا از حقوق بشر نشان می دهد.

دولتهای ناقض حقوق بشر با وجود اعلامیه وتحت تأثیر گفتمان غالب حقوق بشر در جهان ناگزیر به رعایت این حقوق ویا تجدید نظر در رفتارشان شده ومی شوند. آمدن نمایندگان حقوق بشر در دوران پهلوی و بازدید سرزده ی آنها از زندانها و گفتگو با زندانیان سیاسی وبررسی وضعیت حقوق بشردرایرا ن را فراموش نکرده ایم که زمینه ای برای فضای باز سیاسی شد.

تشکیل نهادهای حقوق بشری و رشدو توسعه فرهنگ حقوق بشر از طریق نهادهای رسمی کشورها وارتباط میان نهادهای مدنی مدافع حقوق بشر در سراسر جهان یکی دیگر ازدستاوردهای اعلامیه است که منجر به پیدایش شهروندان پرسشگر شده است.

محورهای اساسی اعلامیه کدامند؟

آزادی، برابری حقوق همه انسانها فارغ از رنگ، نژاد، قومیت، مذهب، عقیده وجنسیت، دموکراسی، کرامت وحیثیت ذاتی انسانها وتأکید بر آزاد بودن همه ی انسانها از محورهای عمده اعلامیه است.

 

عده ای معتقدند بخشهایی از اعلامیه با اعتقادات مذهبی جور در نمی آید. اگر این ناسازگاری را بپذیریم آیا نباید در بعضی از مواد اعلامیه حقوق بشر تجدید نظر نماییم؟

اول باید مشخص کنیم با کدام قرائت و رویکرد به دین، مغایرت دارد؟ به نظر من اگر قرائت سنتی از دین ملاک باشد اینچنین است وما موارد متعددی از تعارض میان آموزه ها وبرداشتهای فقه سنتی و اسلام تاریخی با حقوق بشر می بینیم. اما اگر با نگاه ورویکرد عارفانه، عاشقانه ونیز قرائت رحمانی – انسانی – عقلانی از دین به سراغ حقوق بشر برویم به باور من نه تنها تعارضی میان این دو وجود ندارد بلکه می توانیم از پایگاه دین رحمانی وقرائت عرفان عشقی ودین خردگرا حقوق بشر را تأیید و به محتوای آن احترام بگذاریم. چنانکه آیت ا... منتظری و صانعی و روحانیون نواندیش نظیر آیت ا... موسوی بجنوردی، محقق داماد، مجتهد شبستری، محسن کدیور و... به تأئید حقوق بشر بر اساس روح تعالیم دینی پرداخته اند و استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام صفحه 141 روح تعالیم اسلام وادیان شرقی را مؤید اعلامیه ی حقوق بشر می داند. به عنوان یک پژوهشگر دینی می گویم اعلامیه حقوق بشر را می توان با الهام از قوانین امضایی اسلام به عنوان یک مسلمان تأیید کرد زیرا محصول عقل وتجربه ی جمعی بشر است واسلام با آنچه متضمن صلح، آزادی وامنیت و کرامت انسانها باشد موافق است.

 

آیا پذیرفتن این اعلامیه سبب تضعیف ایمان وغیرت جامعه نمی شود؟

اعلامیه با دین و ایمان افراد از مذاهب مختلف منافاتی ندارد. آموزه اعلامیه چیزی بیش از این نیست که هر کس حق دارد هر نوع اعتقاد، ایمان، مذهب واندیشه ای را بپذیرد ودر اعلام و انجام آن آزاد باشد واین حق را برای دیگران هم قائل باشد. اعلامیه حق تبلیغ، ترویج وامر به معروف ونهی از منکر را از پیروان هیچ مرام ومذهبی سلب نمی کند بلکه آنرا از حقوق مسلم پیروان همه ی مذاهب بی هیچ تبعیضی می داند. ولی اجازه تبعیض مذهبی را نمی دهد. تغییر عقیده حقی از حقوق بشر است پس هیچ آئینی نباید به خود حق دهد انسانی را به خاطر تغییر عقیده و مذهب از حق حیات محروم کند. در دنیای مدرن انسان برای دین نیست بلکه دین برای انسان است. ودر نتیجه ارزش انسانها به انسانیت آنهاست نه عقیده شان.

بر گرفته از بلاگ شخصی استاد بزرگوار جناب آقای کبیر (نواندیشی)


دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

زرتشت
یکشنبه 87 بهمن 27 11:53 عصر

زرتـشت


مهمترین شـعـار زرتـشت : پندار نیک، گفـتار نیـک، کردار نـیـک


آیـیـن " پـیـر سـبز"  زرتشتـیـان


 
  


 


ظهور زرتشت


در فضائی که کاهنان، ساحران، آتشبانان بی شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها میکشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهای ساختگی مافوق بشری تظاهر می نمودند؛ در محیطی که انسانها با وحشت و هراس به هر پدیده طبیعی مینگریستند و در هر گوشه ای به انتظار برخورد با موجودات عجیب و مافوق الطبیعه بودند. در دورانی که بشر خود را اسیر نیروهای خارق العاده و رام نشدنی میدانست و امیدوار بود سرنوشت خویش را با شرک و بت پرستی، نیایش مردگان و هراس از زندگانی که با خرافات و شعائر و آداب بدوی آمیخته شده بود تحول بخشد. ابرمردی ظهور کرد که پیام نافذ یگانه توحیدش و صدای پر طنین حق پرستیش مرزهای زمان و مکان را در هم ریخت و از لابلای قرون و اعصار تاریخ جهل را در نوردید و به فضاها و مکانهای دور پراکند.


او مبشر سرور و صفا و راستی و محبت بود و مبلغ اراده و اختیار و کار و فعالیت. او بر آن شد که سرنوشت بشر را از کف اختیار خدایان و کاهنان، رمالان و سرداران و سردمداران بدر آورد و در دستهای پر توان و سازنده انسانهای راست پندار و راست کرداری که جز در مقابل حق سر فرود نیاورند قراردهد. و همین امر موجب اشاعه سریع اندیشه های او و سربلندی ایرانیان آگاه گردید. سرودهای مذهبی که از اعصار بسیار کهن بنام (گاثاها) بر جای مانده است بخشی از پیام های زرتشت است که با رسالتش انقلاب فکری عظیمی را در اندیشه بشری پایه گذاری کرد. این اندیشه والا هر چند ابتدا به ظاهر پیروان بسیار نیافت ولی در بسیاری از مکاتب فکری و مذهبهای دورانهای بعد اثر خود را بجای گذاشت.


آریاها احساسات و عواطف و معتقدات خود را بیشتر در لباس شعر و سرود نمایان می ساختند و گفتار منظوم از هنرهای جالب توجه آنان بشمار میرفت. به ویژه میتولوژی و اسطوره های مذهبی و فولکلوریک خویش را به صورت حماسه و شعر میسرودند که حفظ کردن و انتقال آنها نیز بسیار آسانتر صورت میگرفت. سرودهای ریگ ودای آریاهای هند از کهن ترین نمونه های این اسطوره ها و معتقدات مذهبی منظوم است. سرودهای زرتشت و سرانجام سروده های نغز و دلکش گویندگان قدیم پارسی را که در ادبیات جهان بی نظیر است میتوان نشانه های جوان تری از این هنر آریایی دانست.


گاث یا به زبان اوستای قدیم "گاثا" به معنی سرود است و در زبان سانسکریت یا زبان آریائیان هند، نیز همین مفهوم را دارد. در پهلوی یا زبان ایرانیان دوران ساسانی نیز "گاث" به معنی سرود بوده است. نام حقیقی زرتشت به آنگونه که در گاثاها آمده «زرتوشتره اسپیتامه» است. یونانیان، زرتشت را "زرو آستر" می نامیدند و معتقد بودند که این نام را کلمه آستر یا استر (ایستار) به معنی ستاره مشتق شده و مفهوم آن ستاره شناس بوده است.


پروفسور گیگر خاورشناس مشهور آلمانی معتقد است که برخی از یونانیها نام او را ترکیبی از کلمات زئیرا به معنی نیاز و استر (استار) به معنی ستاره میدانستند که رویهم مفهوم آنکه به ستاره نیاز می برد (یا مدد میگیرد که همان محاسبات نجومی است) داشته است. بهمین جهت گاهی هم زرتشت را استروتوتم یا فرمانروای ستارگان (که همان عالم آگاه بر ستارگان باشد) می نامیدند.


رستاخیز زرتشت و تعلیمات وی


آئین اوستا خود به خود بوجود نیامده بلکه دارای مؤسس است که از آن طریق مندرجات اوستا را با کیش قدیم آریایی و آئین شرک ایران مقایسه می کنند و تحولی را نمایان می بینند که تحقق پذیرفته و دین جدید در آنزمان تأسیس  شده است. از طرفی زرتشت در گاتها از خویشتن چون انسانی ساده سخن می گوید، نه چون یک وجود افسانه ای. از خداوند متعال (اهورامزدا) به او وحی شده است که آئین خود را به هم میهنانش و همچنین خانواده ای که در زندگانی او سهم عمده داشته اند و در تبلیغات کمک کرده اند اعلام دارد، با این ترتیب مطالعه منشاء و مبدأ دین زرتشت به طریق قانع کننده ای مشکل و شاید غیر ممکن می باشد، زیرا مهمترین مدرکی که درباره این دین بدست ما رسیده است کتاب آسمانی همان دین می باشد که به نام (اوستا) موسوم و حقیقت امر این که کتاب اوستا هشتصد سال بعد از زرتشت پیامبر این دین نوشته شده است، این کتاب شامل سه بخش و از مبادی مختلف میباشد.


گاتها که قدیمی ترین قسمت های اوستا و شامل سرودها است در زمان هخامنشیان تدوین یافته و قسمتهای دیگر اوستا در زمانهای بعدی درست شده است، در زمان ساسانیان همه قسمت اوستا را جمع آوری کردند و هم در این دوره بود که اوستا (تمام کتاب اوستا) تدوین یافت و این خود در دوراه ای بود که آئین زرتشت دین رسمی و انحصاری سراسر ایران زمین شده بود. زرتشت در کتاب مقدس اوستا (زاراتوشترا) خوانده شده است.


مطابق آنچه که از اوستا معلوم میشود، زرتشت در «مدی» بدنیا آمده و از میان طایفه ای از مغ ها برخاسته است و این طبقه و طایفه در حقیقت از مردم عاقل و اهل نظر و فیلسوف و دانشمند ملت ایران بود. وقتی زرتشت به سن 20 رسید از دامهائی که افسونگران و جادوگران و احضار کنندگان ارواح برای او درست کرده بودند گریخت و از دنیا کناره گیری کرد و این عمل برای این بود که خود را آماده اجرای فرمان آسمانی که به او وحی شده بود نماید.


در سی سالگی به الهامات و وحی های آسمانی رسید که در آنها امشاسپند و (هومانو) که به معنی پندار نیک است بنظر او آمد؛ و او را به آسمانها برد و به خدا نزدیک کرد. زرتشت دستورات خدائی را گرفت، به فواصل ده سال شش بار دیگر این الهامات به او دست داد، در چهل سالگی رسماً برای تبلیغ دین جدید به مبارزه و پیکار پرداخت. بیش از دو سال از ظهور او نگذشته بود که توانست با تبلیغ مؤثر پادشاه عصر یعنی (ویشتاسب) را بدین خود برگرداند و به پشتیبانی همین پادشاه بود که زرتشت توانست همه ایران را به آئین زرتشتی آشنا کند و بدون ترس در همه جا دین خود را رواج دهد؛ زیرا دیگر نه از مجازات می ترسید و نه مانعی برای کار او وجود داشت، آنوقت گروه گروه مردم به دین او در می آمدند و همه ایران از آن آگاهی داشتند. بیش از سی و پنج سال زرتشت به پشتیبانی و اجرای مراسم دین خود پرداخت و این بدون شک به کمک و پشتیبانی سلسله هخامنشی بود. وی در سن هفتاد و هفت در جنگی مقدس که علیه یورش قبیله (هیاوآ) می کرد زندگی را بدرود گفت؛ و یا بقولی با هفتاد تن از پیروانش در پرستشگاه بلخ حین نیایش و ستایش اهورامزدا بدست "براتور" نام تورانی به شهادت رسید. برخی از محققان نوشته اند که در دوران باستان چند نفر به نام زرتشت آمده اند که مروج عقاید زرتشت نخستین بوده اند؛ از جمله فریدون را زرتشت ثانی و جاماسب را زرتشت سوم دانسته اند که در زمان ویشتاسب پدر داریوش ظهور کرده است.


زرتشت به دو عالم معتقد است: یکی روحانی یا « مینو » و یکی جسمانی یا « گیتی » و آنچه در عالم است به دو قسم تقسیم می کند؛ تقدیر یا « بخشش » و فعل یا « کنش » و حرکات افعال انسان را سه قسم می کند؛ اعتقاد یا « منش »، گفتار یا « گویش »، رفتار یا « کنش »، و وقتی انسان به مرتبه سعادت عالی رسیده و، به یزدان نزدیک شده و اهل بهشت است که هر سه چیزش اصلاح و دارای: اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک شده باشد. زرتشت می گوید، بنای آفرینش عالم بر اضداد است و این خاکدان میدان مبارزه نیکی و بدی یا جنود یزدان و اهرمن، و کائنات مابین گیر و دار این قوا واقعند و سعادت بشر بستگی به پیروی این دو چیز متضاد است و بهشت جاویدان منزل پیروان یزدان و صاحبان نیت و گفتار و کردار نیک است و دوزخ اتباع پلیدان و ارواح اهرمنی.


اعتقاد به ظهور آخرین منجی


به موجب مقررات آئین زرتشت هر هزار سال از دختری باکره از نطفه زرتشت نجات دهنده ای نمایان می شود، در هزاره سوم یعنی آخرین دوره (سوشیانت) ظهور می کند، مردگان زنده می شوند؛ حوادث آسمانی موجب ذوب شدن فلزات در دل کوهها می گردد؛ فلز ذوب شده برای مؤمنین شیر سرد و برای دشمنان دین، دردناک است، مردم بدکار و شیاطین نابود می شوند، نیکوکاران به آب زندگی جاوید میرسند. طبق مدرکی سوشیانت و بنا بر سند دیگر شخص زرتشت خودش آئین مزدا را تکریم و تقدیس می کند؛ خرای از جهان میرود و خوشی و شادی برقرار میگردد. کرگ لینگر مینویسد: در دین زرتشت مفهوم بزرگی وجود دارد که نه در آئین مصریان قدیم دیده می شود و نه در اندیشه های بسیار عمیق هندو، آن این است که جهان دارای تاریخ است و از قانون تحول پیروی می کند، وضع فعلی جهان را به مرحله نهائی رهبری می کند، همه نیروها در کار خود باید به آن راه بروند، در نظر زرتشت دنیا از برنامه استمرار تاریخ پیروی می کند و میدان جنگ است، مبارزه ای پر شور، نیروها را مقابل یکدیگر قرار داده است و این امر واجب است و نتیجه آن تکامل مردم با تقوی و بهره مندی از زندگی جاویدان است.


جایگاه برزخ


طبق آئین زرتشت بین بهشت و دوزخ جائی است که برزخ نامیده می شود، و این محل جای کسانی است که اعمال نیک و گناهان آنها یکسان است، این دسته در برزخ تا روز واپسین خواهند بود و آنگاه که همه مردگان زنده شدند آنها نیز بیرون خواهند آمد، زیرا دیگر صاف و پاک شده اند و به مقر سعادتمندان خواهند رفت.


تأثیر آئین زرتشت در یهودیان و دین مسیح


بطوریکه بیشتر محققان معتقدند با بررسی دقیق می توان نفوذ آئین مزدا را در ادیان دیگر نمایان دید.


فتح بابل بدست کوروش کبیر موجب شد، میان ایرانیان و یهودیان رابطه برقرار گردد و به آنان اجازه داده شود که به کشور خویش بازگردند؛ در نتیجه، بسیاری از اصول آئین مزدا در میان یهودیان رواج یافت و سپس در معتقدات مسیحی نفوذ کرد، مکتب ثنوی، شیطان را در برابر خدا قرار میدهد؛ عقیده به فرشتگان و زندگی جاویدان و معاد از اصول مزدیستا است که در ادیان مذکور دیده می شود.


با سپاس از فرهنگسرا


بر گرفته از سایت فرهنگسرا



دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

شما هم سنگ بزنید - برای حمایت از مردم مظلوم غزه -
پنج شنبه 87 دی 26 1:45 عصر

برای حمایت از مردم غزه شما هم سنگ بزنید - بازی فلش پرتاب سنگ در پایین بلاگ قرار دارد اگر لطف کنید و بازی کنید سپاس گزارم . من مسعود کاظمی و بی طرف

نظر فراموش نشود ------------------------

با سپاس فراوان


دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

Reventon پر قدرت
دوشنبه 87 مهر 1 4:18 عصر

از این غول 20 تا دونه بیشتر تولید نمیکنن و قیمتشم به پول ما از یک و نیم میلیارد شاید بیشتر باشه شایدم کمتر ؟

12312

 

 reventon 1

بقیشم برای اینکه وبلاگ سریعتر بارگذاری بشه تو ادامه میذارمادامه تصاویر...

دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

پروژه ساخت زیبا ترین اتومبیل لامبورگینی ایتالیا به نام امبلادو (
دوشنبه 87 مهر 1 3:47 عصر

سلام چند تا تصویر از جدید ترین طراحی شرکت لامبورگینی براتون میذارم که خودم واقعا لذت بردم این مدل لامبورگینی با بقیه از زمین تا آسمان فرق داره حتی با رونتونReventon واقعا شاهکاره تو لامبورگینی ها گالاردو Gallardo زیبا بود که اینم اضافه شد

Lamborghini Embolado طرحی نو اما متاسفانه هنوز اطلاعات موتوری این خودرو اعلام نشده

توضیحی اندک : لامبورگینی خود نام گاوی به گمانم اسپانیایی معروف است و تمامی نام های محصولاتش را از نام های گاو های معروف ایتالیا و اسپانیا میگیرد به عنوان مثال نام رونتون فکر کنم از نام گاوی که در خیابان تصادف کرد گرفته شده است و ...

تمامی تصاویر بدون کوچکترین تبلیغات و اضافات در وبلاگ قابل ملاحضه هستند

 

Embolado 1

 

embolado 2

 

embolado 3

 

embolado 4

 

embolado 6

 

embolado 360

 

Embolado .
دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

تصویر زمینه میز کار
جمعه 87 شهریور 29 12:34 عصر
background
دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

تصویر زمینه مستان ِ عاشق
جمعه 87 شهریور 15 7:6 صبح

تواناست آدمی ز بهر مخلوقات       صد حیف که ندارد معرفت یاد خدا

چگونه فراموش توانی کنی تو        یگانه خالق بزرگوار آسمان زمینو

نبود جز او هیچ استادی              که توانا بودش در هر کاری

فقط اوست که تواناست              ز کردار ظلم ما بیناست

در این ضیافت ماه                     بکن عبادت همی گاه

که نتوان جبران کرد                   بس سریع گذرد

تا توانی بهر حق نیکی کن          بهر حق الناس عدالت جویی کن

ایام مبارک ماه رمضان بر هم میهنان عزیز گرامی باد با آرزوی توفیق هرچه بیشتر شما عزیزان   

 

back
دیدگاه های شما()

نگارش شده به دست: اهورا هخا

سوتی جالب از شهردار (انگلیش رو با فینگیلیش اشتباه گرفته)
دوشنبه 87 شهریور 11 1:41 صبح
دیدگاه های شما()

<   <<   6   7   8   9   10      >

جدول همه یادداشت های این تار نگار
سپاس
www.mastaan.ir
نشانی جدید تارنگار
سیرسور
جشن دیگان شاد باد
شب یلدا شاد باد
پیشگویی های زرتشت از آینده ایران
فرتور خودم
بک گراند بیزینس
بک گراند اندیشه نیک
خدای درون
اوستا بخش دوم
اوستا بخش نخست
دین زرتشت
زرتشت
[همه عناوین(105)][عناوین آرشیوشده]

mastaneashegh.parsiblog.comMaso'ud Kazemi, 09112775116 - 09371275689 مزرعه طلایى گرگان - شهرک امام - 3353248 - 09111750694 - فروش کالای کشاورزی و ابزار وابسته

زیبا و خواندنی

ضرب المثل

پاسداری از زبان پارسی

دیدگاه شما ؟

تارنمای مســــتانی

آگاه سازی

نو اندیشى - دیدگاه آقای کبیر یکی از نو اندیشان ایرانی

گاه شمار

چهارشنبه 103 اردیبهشت 5

از آغاز: 383367 بازدید

امروز: 23 بازدید

روز پیش: 39 بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[ Atom ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

شناختن من

مستان ِ عاشق
اهورا هخا
تارنگار مستان

آرم خودم

مستان ِ عاشق

بود و نبود

یــــاهـو

آرم دوستان


















لینک دوستان

یادداشتهای من
مذهب عشق
هادی حامد رحمت
تک پیکسل (سرویس تبلیغات پیکسلی رایگان)
فرهنگ سرای پارسی
مستان ِ عاشق
پری ناز دختر شمالی
بیا تو بندر
اَمُــــــــردادگان

بایگانی

تاریخ و تمدن[31] . زرتشت[14] . تصاویر[9] . از همه جا[9] . موزیک و ویدئو[8] . گاه شمار[6] . گردشگری[6] . جشن ها[4] . مذهبی[3] . تلفن همراه[3] . زمینه میز کار[2] . اتومبیل[2] . دین و سیاست[2] . لطیفه[2] . لینک بلاگ . زمینه میز کار . طبیعت بی زبان . بازی ها . پزشکی . نوشته های خودم .

بایگانی

مطالب پیشین

اشتراک

 

نگارشگر پایه تارنگار

www.parsiblog.com
مستان ِ عاشق
گزینش برای رویه خانگى