سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مستان ِ عاشق

خلق، نانخور خدایند . لذا محبوب ترینِ خلق نزد خدا، کسی است که به نانخوران خدا سودی رساند وخانواده ای را شادمان کند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نگارش شده به دست: اهورا هخا

(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش پایانی
دوشنبه 87 بهمن 28 12:44 صبح

در این منابع گفته می شود که در میان نود و شش خاندان «مَـراثاس28» که در ناحیة «مَـهاراشْتْرا29» می زیسته اند ، خاندانی به نام «پَـلَـوْ30» نیز وجود داشته است . در این روایت نکته ای نهفته است و ما را بدانجا رهنمون می شود که شاید بخشی از پَهلوَه ها ( یعنی همان پارسیکه ها ، ) در حوالی سده های پنجم و ششم مسیحی  و یا حتی زودتر از آن وارد جمعیت انبوه ‹‹مهاراشترا›› شده ، با آنها درآمیخته بودند. شواهد مکتوب و مستند بیانگر آن است که پارسیکه ها و کمبُجه ها در طی سده های پسین میلادی ، سرگرم تصرف نواحی هم مرز و مجاور «مهاراشترا» بوده اند. 

پی نوشت  ها :

1-   "Pallava " ، نام سلسله ای بوده است در جنوب هند که از سدة چهارم میلادی تا پایان سدة نهم قدرت داشته اند و پایتختشان شهر "کانچیپوران" ( Kanchipuram ) بوده است و تبار ایشان چندان دانسته نیست .

2-   "Pahlava" ؛

3-   "Pahluva" ؛

4-   "Pehlvi" ، این از صورتهای نه چندان رایج نگارش نام زبان پهلوی به لاتین است .

5-   "Pahlav" ؛

6-   "Parthava" ، این صورت در زبان پارسی باستان برای اشاره به سرزمینی شرقی به کاررفته است .

7-   "پورانا" با تلفظ / pur??? / ( مطابق با آوانویسی IAST که در دائره المعارف اینترنتی Wikipedia  نیز برای آوانگاری زبان سانسکریت به کار رفته ) نام عمومی بخشی از متنهای مذهبی هندو است .

8-   "Saka" ؛ "سَکَ" یا "سَکا" نام عمومی قومی بوده است که در زبان پارسی باستان و در کتیبه های داریوش به گونة / سَکَ /  و در ادبیات باستانی هندی به گونة / ?aka / مطابق با آوانگاری IAST  نامیده شده اند . آوای این نام تقریباً معادل / شَکَ / می باشد .

9-   "Kamboja" ، نام کشوری باستانی و نیز نام یک تیرة جنگجو از هندوایرانیان است که در آن کشور ساکن شدند و در متنهای بودایی به عنوان یکی از پادشاهیهای شانزده گانة بزرگ از آن یاد شده است .

10-                      "Markendeya Purana" ، یکی از پوراناها است که از پَهْلَوَ ها در آن نام برده شده است .

11-                      "Brhat Samhita" ، از کتب قدیم هندیان که در قرن ششم میلادی به رشتة تحریر در آمده است .

12-                      "Kanauj" یا "Kannauj" ، که در فارسی آن را "قَنّوجْ" یا "قِنّوجْ" می گویند شهری است در ایالت "اوتار پرادش" هند که در گذشته پایتخت یکی از پادشاهیهای هندو بوده است و به نقل از لغتنامة دهخدا نام شهری است که محمودبن سبکتگین آن را گشود و در ناحیة فرخ آباد در 50 میلی رود گنگ واقع است .

13-                      "Yasovarman" ؛

14-                      "Magadha" ، نام کشوری است باستانی که در شمال خلیج بنگال واقع بوده ، با تلفظ /مَگَذَ/ که در هردوی رامایَنَه و مَهابْهارَتَه به آن اشاره شده است . در ضمن به دوران بودا ، یکی از چهار پادشاهی بزرگ هند بوده که در فاصلة میانه های قرنهای ششم و پنجم پیش از میلاد در اوج قدرت بوده است ( نقل از دائرة المعارف ویکیپیدیا ) .

15-                      "Vanga" ، با آوای /va?ga/ به آوانویسی IAST  ، نام کشوری باستانی است که در شرق کشور امروزی هندوستان قرار داشته است و بازماندة آن امروز کشور بنگلادش و ایالت بنگال غربی در هند است که در انگلیسی آن را /بِنگال/ خوانند و در فارسی /بَنگال/ و / بِنگال/ هردو را گویند .

16-                      "Deccan" ، نامی است که مفهوم جنوب می دهد و آن را بر بخش بزرگی از سرزمین هند که در جهت جنوب واقعه است گذاشته اند . هندیان به روایت لغتنامة دهخدا "دکهن" نویسند ولی در تلفظ هاء را نیارند . در زبان سانسکریت این نام به گونة دَکْشینَه با آوای / dak?i?a / به آوانگاری IAST  می باشد . 

17-                      "Malaya" ، با آوای /مَلَیَ/ ، نام باستانی کوهستانی است که بر اساس توصیفاتی که در متون سنسکریت و غیر از آن آمده است احتمالا در جنوب هند امروزی و در جهت شرقی سواحل دریای عرب قرار داشته است .

18-                      "Malabar" ، ناحیه ای در جنوب هند است که میان دریای عرب و کوهستان گاتس غربی واقع شده است .

19-                       مَیسور( Mysore ) ایالتی در جنوب هند که مرکز آن بنگالور ( یا بنگلور) است .

20-                      "Parasika" ، با آوای /پَرَسیکَ/ یا /پارَسیکَ/ نام قومی است . در متون سانسکریت گاه که به  مردمان مختلف از جمله کمبُجَه ها اشاره می شود ، از ایشان نام برده شده است .

21-                      "Ghat" ، واژه ای انگلیسی از ریشة هندی "غات" به معنای "پله" است و در هندوستان از جمله در شهر بنارس در حاشیة رودها پله ها یا سکوهایی بزرگ به همین نام درست می کند تا بر آنها شستشو و غسل کنند . این واژه در حالت جمع نام کوهستانی در جنوب هند است که به دوبخش اصلی غربی و شرقی جدا می شود که در انگلیسی آنها را ‹‹ وِسترن گاتس ›› و         ‹‹ ایسترن گاتس ›› می گویند .

22-                      "Narbada" رودخانه ای است در نواحی مرکزی هند که به نوعی مرز میان شمال و جنوب هند به شمار می آید .

23-                      "Kanchi" ، نام یک پادشاهی باستانی در نواحی جنوبی هند است که در منظومة حماسی مَهابهارَتَه به آن اشاره شده و نیز نام شهری است در جنوب هند و در ایالت "تامیل نادو" .

24-                      "George Coedes" ؛

25-                      "Kambuja" ؛

26-                      "Funan" ، نام یک حکومت هندی منش در ناحیة ریزش رود مِکُنگ به دریای چین جنوبی که پیش از امپراتوری خِمِرها ( قرن نهم تا پانزدهم میلادی ) برقرار بوده است .

27-                      "Sinhala" ، نام زبانی است که عمده ترین گروه قومی در سریلانکا ( که سابقاً سیلان نامیده   می شد ) بدان سخن می گویند و زبانی از شاخة زبانهای هندوایرانی به شمار می آید .

28-                      "Marathas" ، نامی کلی است که بر برخی از هندوهای از تبار هندوایرانی دلالت می کند که به زبان "مَراثی" با تلفظ /Mar??h?/ مطابق آوانگاری IAST ، سخن می گویند و موطن اصلی غالب آنها در ایالت مهاراشترای کنونی است .

29-                      "Maharashtra" ، نام سومین ایالت پهناور و دومین ایالت پرجمعیت هند است به مرکزیت بَمبَئی بزرگترین شهر هندوستان . این نام از ریشة سنسکریت با آوای / mah?r???ra/ به آوانویسی IAST گرفته شده است .

30-                      "Palav" .

    برگرفته از :     wwwamordadgan.com   


دیدگاه های شما()


جدول همه یادداشت های این تار نگار
سپاس
www.mastaan.ir
نشانی جدید تارنگار
سیرسور
جشن دیگان شاد باد
شب یلدا شاد باد
پیشگویی های زرتشت از آینده ایران
فرتور خودم
بک گراند بیزینس
بک گراند اندیشه نیک
خدای درون
اوستا بخش دوم
اوستا بخش نخست
دین زرتشت
زرتشت
[همه عناوین(105)][عناوین آرشیوشده]

mastaneashegh.parsiblog.comMaso'ud Kazemi, 09112775116 - 09371275689 مزرعه طلایى گرگان - شهرک امام - 3353248 - 09111750694 - فروش کالای کشاورزی و ابزار وابسته

زیبا و خواندنی

ضرب المثل

پاسداری از زبان پارسی

دیدگاه شما ؟

تارنمای مســــتانی

آگاه سازی

نو اندیشى - دیدگاه آقای کبیر یکی از نو اندیشان ایرانی

گاه شمار

شنبه 103 اردیبهشت 15

از آغاز: 383742 بازدید

امروز: 23 بازدید

روز پیش: 39 بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[ Atom ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

شناختن من

مستان ِ عاشق
اهورا هخا
تارنگار مستان

آرم خودم

مستان ِ عاشق

بود و نبود

یــــاهـو

آرم دوستان


















لینک دوستان

یادداشتهای من
مذهب عشق
هادی حامد رحمت
تک پیکسل (سرویس تبلیغات پیکسلی رایگان)
فرهنگ سرای پارسی
مستان ِ عاشق
پری ناز دختر شمالی
بیا تو بندر
اَمُــــــــردادگان

بایگانی

تاریخ و تمدن[31] . زرتشت[14] . تصاویر[9] . از همه جا[9] . موزیک و ویدئو[8] . گاه شمار[6] . گردشگری[6] . جشن ها[4] . مذهبی[3] . تلفن همراه[3] . زمینه میز کار[2] . اتومبیل[2] . دین و سیاست[2] . لطیفه[2] . لینک بلاگ . زمینه میز کار . طبیعت بی زبان . بازی ها . پزشکی . نوشته های خودم .

بایگانی

مطالب پیشین

اشتراک

 

نگارشگر پایه تارنگار

www.parsiblog.com
(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش پایانی - مستان ِ عاشق
گزینش برای رویه خانگى