سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مستان ِ عاشق

بترسید بترسید که خدا چنان پرده بر بنده گستریده که گویى او را آمرزیده . [نهج البلاغه]

نگارش شده به دست: اهورا هخا

(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش نخست
دوشنبه 87 بهمن 28 12:40 صبح

تبار ایرانی پالاوائیان و برخی دیگر از مردمان شبه قار? هند

 

 

 

          شواهد تاریخی، انسان شناختی و زبان شناختی جدید، بیانگر این است که سلسلة «پالاوا1» از تبار پارتیان بوده اند و نام ‹‹پالاوا››  نیز صورتی دیگر از واژة شناخته شدة سانسکریت «پَـهْلَـوَه2»     می باشد. دکتر ‹‹کارنِگی›› ، ‹‹پَهْلووَه3››ها را همان مردمی می داند که به زبان پهلوی4 سخن می گفته اند و پهلوی نیز از جمله زبانهایی است که در ایران بدان تکلم می شده است ( پس ایشان همانها یا گروهی از آنانی هستندکه در زبان فارسی «پهلویان» خوانده می شوند م. ) . دکتر ‹‹بولِر›› نیز می گوید که ‹‹پـَهْلَوَه›› و اصل ایرانی آن ، یعنی «پَـهْلَـوْ 5» ، صورت تغییریافتة «پَـرْثَـوَه6» هستند . باید به این نکته توجه نمود که در نسخه های متفاوت «پورانا7»ها ، در جایی از واژة «پَـهلَـوَه» و در جای دیگر برای نامیدن همان گروه از مردم از واژة «پالاوا» استفاده شده است . ‹‹پالاوا››ها آن دسته از ‹‹پَهلَوَه››ها یا پهلویان بوده اند که هم پیمان با «سَکَه8»ها ( یا ‹‹سَکا››ها ) و «کَـمـبُجَـه9»ها، به تدریج در طی سده های دوم و یکم پیش از میلاد به درون شبه قاره نفوذ کردند و در سده های نخستین مسیحیت در جنوب و جنوب غربی هند مسکن گزیدند . در «مَـرْکِـنْـدِیا پورانا10» که یکی از پوراناها می باشد و نیز در «بْـرْهَت سَـمْهیتا11 »، آشکارا شواهدی است مبنی بر اینکه سکونتگاههای پَهلَوَه ها و کمبُجَه ها در جنوب غرب هندوستان امروزی بوده است .

و. د. مَـهاجان، در کتاب «هند باستان» خود ( صفحة 630 ) نقل کرده است که پادشاه «قَـنّـوج12»، بنام «یَـسُوَرمَـن13» ( که در قرن هشتم میلادی سلطنت می کرده است )، با شاه «مَگَذَه14»نبرد کرد . شاه «وَنْگَه15» ( یا سرزمین قدیم بنگال م. ) را بکشت ، به سواحل شرقی دست یافت ، شاه «دَکَـن16» را شکست داد ، از کوهستان «مَـلَـیَـه17» گذشت (کوهستانی که به احتمال در جهت شرقی ناحیة «مَـلِـبار18» و در جنوب «مَیسور19» باشد ) ، به دریای جنوبی رسید و با «پارَسیکَه20»ها نبرد کرد. آنگاه از ساکنان کوهستان «گات21»های غربی باج ستاند و سپس به سوی شمال راه سپرد تا به کرانه های رودخانة «ناربادا22» رسید.

بر مبنای شاهدی که آمد، یک بخش از پهلوَه ها (یعنی «پارَسیکَه»ها یا «پَـرَسیکَه»ها ) نیز پیشتر و در حدود ربع نخست سده هشتم در نواحی جنوبی هند ساکن بوده اند . پس چنین به نظر می آید که پالاواهای شهر «کانچی23» در واقع شاخه ای از پهلویان ایرانی بوده اند؛ کسانی که در گذر زمان به کیش هندو در آمدند و پیرو آئین برهمنی شدند .

دانشمند فرانسوی ‹‹ ژرژ کُئِدِه24›› ، همچون خیلی های دیگر ، پالاواها را با ایرانیانِ پهلوی یکی می پندارد و همچنین نسبت نزدیکی میان پالاواهای کانچی و فرمانروایان ‹‹کمبوجَه25›› در کشور کامبوج قائل است. این نکته حاکی از آن است که برخی خاندان های متهور و ماجراجو از میان کمبُجَه های هندی (که متحدان پهلوه ها بودند )، از راه دریا به هندوچین رفته ، پادشاهی ‹‹کمبوجَه›› را در شمال «فونان26» و در حدود سده های پنجم و ششم میلادی پی ریخته بودند.

همچنین منابع زبان «سینهالا27»ی باستانی ، شواهدی از مراکز سکونت کمبُجَه ها با قدمتی تا اوایل سده سوم پیش از میلاد ، به دست می دهند .

    برگرفته از :     wwwamordadgan.com   


دیدگاه های شما()


جدول همه یادداشت های این تار نگار
سپاس
www.mastaan.ir
نشانی جدید تارنگار
سیرسور
جشن دیگان شاد باد
شب یلدا شاد باد
پیشگویی های زرتشت از آینده ایران
فرتور خودم
بک گراند بیزینس
بک گراند اندیشه نیک
خدای درون
اوستا بخش دوم
اوستا بخش نخست
دین زرتشت
زرتشت
[همه عناوین(105)][عناوین آرشیوشده]

mastaneashegh.parsiblog.comMaso'ud Kazemi, 09112775116 - 09371275689 مزرعه طلایى گرگان - شهرک امام - 3353248 - 09111750694 - فروش کالای کشاورزی و ابزار وابسته

زیبا و خواندنی

ضرب المثل

پاسداری از زبان پارسی

دیدگاه شما ؟

تارنمای مســــتانی

آگاه سازی

نو اندیشى - دیدگاه آقای کبیر یکی از نو اندیشان ایرانی

گاه شمار

سه شنبه 103 اردیبهشت 11

از آغاز: 383633 بازدید

امروز: 9 بازدید

روز پیش: 39 بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[ Atom ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

شناختن من

مستان ِ عاشق
اهورا هخا
تارنگار مستان

آرم خودم

مستان ِ عاشق

بود و نبود

یــــاهـو

آرم دوستان


















لینک دوستان

یادداشتهای من
مذهب عشق
هادی حامد رحمت
تک پیکسل (سرویس تبلیغات پیکسلی رایگان)
فرهنگ سرای پارسی
مستان ِ عاشق
پری ناز دختر شمالی
بیا تو بندر
اَمُــــــــردادگان

بایگانی

تاریخ و تمدن[31] . زرتشت[14] . تصاویر[9] . از همه جا[9] . موزیک و ویدئو[8] . گاه شمار[6] . گردشگری[6] . جشن ها[4] . مذهبی[3] . تلفن همراه[3] . زمینه میز کار[2] . اتومبیل[2] . دین و سیاست[2] . لطیفه[2] . لینک بلاگ . زمینه میز کار . طبیعت بی زبان . بازی ها . پزشکی . نوشته های خودم .

بایگانی

مطالب پیشین

اشتراک

 

نگارشگر پایه تارنگار

www.parsiblog.com
(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش نخست - مستان ِ عاشق
گزینش برای رویه خانگى